Właśnie zakończyły się równolegle prowadzone cykle zajęć, na temat niepełnosprawności i tolerancji. Miały one na celu, zaszczepić w naszych uczniach zrozumienie i sympatię dla ludzi wykluczanych z powodu swojej odmienności.
Dzieci dowiedziały się czym jest niepełnosprawność, jakie są jej rodzaje. Rozmawiały o osobach niewidomych, niesłyszących, czy niepełnosprawnych ruchowo, ale co najważniejsze podczas szeregu przeprowadzonych ćwiczeń warsztatowych mogły wczuć się w „rolę”, los takich właśnie osób, mogły zaznać ich codziennych trudności podczas zwykłego funkcjonowania. Z zasłoniętymi oczami rozpoznawały przedmioty po ich kształcie, czy zapachu, próbowały malować bez użycia rąk, a także rozpoznawać słowa, których brzmienie było zakłócane.
W ramach założeń Programu Wychowawczo- Profilaktycznego szkoły, a także przeciwdziałając dyskryminacji, marginalizacji i wykluczeniu rówieśniczemu, nasze kochane dzieciaki wyjaśniały pojęcie tolerancji, szacunku, akceptacji. Doskonale dostrzegają rożnice i podobieństwa między ludźmi, adekwatnie wyrażają swoje spostrzeżenia i emocje związane z odmiennością.
Podczas zajęć bajkoterapeutycznych uczniowie mieli możliwość wysłuchać historie bohaterów, borykających się z problemem własnej odmienności. Zrozumieli, że każdy z nas jest inny, ale właśnie to sprawia, że jesteśmy wyjątkowi. Mamy prawo być inni, ale również mamy potrzebę bycia akceptowanym w grupie. W głowach dzieci zostaną zapewne dwa ważne przesłania, które niosły te opowiadania, że: „Ludzie są równi jak zęby grzebienia” i, że nie liczy się nasz wygląd, tylko to, co mamy w środku… bo miarą wartości każdego z nas jest jego wnętrze…
psycholog i pedagog szkolny